چند نوآوری در صنعت برق
نوشته شده توسط : پویا عماد

دستاوردهاي NYPA در زمينه كاربردهاي ادوات FACTS
درشبكه قدرت شهر نيويورك جهت كنترل توان عبوري از بخشي از شبكه، از يك سيستم الكترونيك قدرت با سرعت عملكرد زياد استفاده شده است. سيستم مذكور كه در آن ازجديدترين فن‌آوري موجود در زمينه ادوات FACTS (سيستم‌هاي انتقال AC انعطاف‌پذير Flcxible AC Transmission Systems) استفاده شده است در پست
Power Authoritys Marcy واقع در نيويورك نصب شده است. اين سيستم اين توانايي را ايجاد مي‌كند كه توان بيشتري از خطوط انتقالي كه بخشهاي شمالي ايالت نيويورك را به شهر نيويورك متصل مي‌كنند عبور كند. اين امر سبب بالا رفتن قابليت اطمينان و بهره‌وري شبكه برق‌رساني نيويورك شده و نياز به احداث خطوط انتقال جديد را كاهش مي‌دهد.
Mary Donohue مدير شركت برق نيويورك در سخنراني خود در بين جمعي از مديران صنعت‌برق، از بهره‌برداري از جبران‌ساز استاتيك تبديلي CSC)) شركت NYPA كه پيشرفته‌ترين سيستم كنترل توان انتقالي دنيا محسوب مي‌شود،‌خبر دارد. اظهارات وي، اين بهره‌برداري از 21 ژوئن 2001 شروع شده است. بنا به گفته Donohue تصميم استفاده از اين سيستم، در راستاي پاسخگويي به بار رو به رشد شهر نيويورك اتخاذ شده است. او همچنين مي‌گويد: استفاده از اين سيستم در پست Marcy باعث بالارفتن قابليت اطمينان سيستم انتقال ايالت و كاهش قيمت برق ارايه شده به مشتركان شده است.
توان الكتريكي ترانسفورماتورهاي واقع در پست Marcy از خطوط kv765 كه از كانادا مي‌آيند تامين شده و از اين پست از طريق دو خط kv345 به نيويورك منتقل مي‌شود. يكي از اين خطوط از منطقه Albany مي‌گذرد و بيشتر اوقات، بارگذاري آن به مقدار ماكزيمم مجاز نزديك است در حالي كه خط دوم كه از كوههاي Catskill مي‌گذرد،‌بار كمتري برمي‌دارد.
CSC مورد استفاده در پست Marcy با صرف هزينه‌اي معادل 48 ميليون دلار و با تلاش مشترك شركت‌هاي EPRI, NYPA, Siemens و 32 شركت T&D انتقال در ايالات متحده، كانادا و نيوزيلند و توسط شركت Siemense T&D Power ساخته شده است.
سيستم CSC مزبور از دواينورتر تريستوري با تريستورهاي GTO تشكيل مي‌شود. هر يك از اين نوع اينورترهاي 
(static synchronous compensators) STATCOM قابليت اتصال سري يا موازي به يكي از خطوط kv345 را دارا هستند. STATCOMهاي مذكور توانايي كنترل MVAR 200-100± را دارا هستند.
Joseph L.Seymor سخنگو و مدير اجرايي شركت NYPA مي‌گويد: بهره‌گيري از الكترونيك سريع نيمه هاديها بجاي كنترلهاي الكترومكانيكي قديمي در CSC و ديگر ادوات FACTS كارايي اين تجهيزات را به جايي رسانده است كه انتظار مي‌رود روزي ادوات FACTS چگونگي انتقال انرژي الكتريكي به محل مشتركين را با انقلابي مواجه كند. وي مي‌افزايد: اين فن‌آوري توانايي ما را در دريافت انرژي در محل مورد نيازمان از محل توليدآن به شدت افزايش داده است.
،قیمت کابل برق،کابل برق،سیم و کابل،کابل و برق سیمکو
اثبات كارايي سيستم نصب شده
شركت NYPA اعلام كرده است كه نصب اولين فاز CSC، پايداري ولتاژ را تا حد قابل ملاحظه‌اي افزايش داده و قابليت انتقال توان خط پربار بين Utica و Albany را 60 مگاوات و توان قابل استفاده در كل ايالت را 114 مگاوات افزايش داده است. مسلماً با بهره‌برداري كامل از سيستم مذكور، اثر آن افزايش نيز خواهد يافت. تا پايان تابستان آينده برخي استراتژي‌هاي كنترلي به CSC نصب شده، افزوده خواهدشد. طبق اظهارات Abdel- Aty Edris مدير فن‌آوري FACTS موسسه EPRI، سيستم CSC نصب شده مي‌تواند روي دو يا چند خط همانند يك سيستم UPFC مشابه ترانس‌هاي Phase Shifling جهت تقسيم بازبين چند خط عمل كند. پس از تكميل طرح CSC مزبور، انتظار مي‌رود توان قابل انتقال خط Utica – Albany به مقدار MW120 و كل توان قابل انتقال در سرتاسر ايالت، MW240 افزايش يابد.
Robert B. schainker مدير بخش خطوط انتقال و پستهاي EPRI در مراسم تقدير از NYPA گفته است: NYPA هم‌اكنون بنيانگذار يكي از فن‌آوري‌هاي ادوات FACTS در دنيا شده است. با حصول توانايي جابجايي توان انتقالي ازخطي به خط ديگر در مدت زمان چند ميلي‌ثانيه به سادگي مي‌توان بار خطوط داراي اضافه بار و بار خطوط پربار گلوگاهي را با بار خطوط كم‌بارتر جابجا كرد.

حداكثرسازي ظرفيت شبكه موجودقاعده‌زدايي در بازار فروش انرژي الكتريكي سبب شده است كه تمايل به سرمايه‌گذاري براي افزايش ظرفيت شبكه انتقال، از بين برود. طبق برآوردهاي انجام شده، افزايش ظرفيت انتقال سيستم قدرت ايالات متحده در دهه آتي اندكي بيش از 4% خواهد بود در صورتي كه اين افزايش در ظرفيت توليد نصب شده به 20% خواهد رسيد. در بسياري از مناطق، بعلت مخالفت عموم، احداث شبكه انتقال مشكل‌تر از نصب تجهزات توليد است. در نتيجه استفاده از ادوات FACTS مانند CSC ها ميتوان ظرفيت مفيد سيستم‌هاي انتقال موجود را افزايش داده و به اين ترتيب بر قابليت‌هاي شبكه افزود. اين امر مي‌تواند در برقراري تعادل ميان رشد تقاضا و ظرفيت شبكه انتقال موجود بسيار تاثيرگذار باشد.




:: بازدید از این مطلب : 436
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 18 اسفند 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: