اصول چاپ چهار رنگ قسمت دوم
نوشته شده توسط : پویا عماد

قیمت چاپ ، مجتمع چاپ ، چاپخانه ، چاپ ، چاپ افست ،بسته بندی ، چاپ کاتالوگ ، چاپ مجله
مدل 3 بعدي يا مدل علمي رنگ:
اولين تلاشها براي تهيه نقشه و يا مدلي رياضي و علمي براي رنگ به اواسط قرن نوزدهم برميگردد. در طول چندين دهه مدلهاي مختلفي براي فضاي رنگ (آن طور که چشم انسان ميبيند) معرفي شد. بيشتر اين مدلها رنگ را به صورت يک پديده فيزيکي و رياضي سه بعدي در نظر ميگيرند و آنرا در يک دستگاه مختصات با سه مولفه رنگ يا فام (Hue)، شدت رنگ يا درجه اشباع (Saturation) و درجه روشنايي (Lightness) نمايش ميدهند.

ته رنگ يا فام:
کيفيت متمايز کننده رنگها از يکديگر را فام ميگويند. وقتي از يک رنگ نام برده ميشود منظور رنگ خاصي است مثل آبي، قرمز، نارنجي و...

خلوص يا اشباع:
درجه اشباع که به آن شدت رنگ (Color Intensity) نيز گفته ميشود در واقع وضوح يا روشني رنگ است و مشخص کننده ميزان چرکي و تميزي رنگ ميباشد.


روشنايي يا درخشندگي:
درجه روشنايي به ميزان روشني يا تاريکي رنگ مربوط ميشود و مشخص ميکند که به چه ميزان به سفيدي يا سياهي نزديک است.

در بخش چاپ با رنگهاي مزبور و استفاده از مشکي تتقريبا تمام رنگها به دست ميآيد. در واقع نور سفيد تابيده شده به کاغذ که شامل سه رنگ اساسي و فيزيکي (RGB) است در برخورد با رنگهاي کاهشي و انعکاس از آنها، بخشي از محتواي قرمز، سبز و آبي خود را از دست ميدهند و در نور بازتابيده بخشي از هريک از نورهاي قرمز، سبز و آبي کاهش يافته و نتيجتا رنگ ديگري در چشم ايجاد ميشود.

محدوديتهاي رنگي:
مدل علمي يا سه بعدي رنگ، مدلي است که براي نمايش همه رنگهاي قابل رويت تهيه شده است. بقيه مدلها همچون رنگهاي افزايشي (RGB) يا رنگهاي کاهشي (CMYK) توانايي بازسازي همه رنگهاي قابل رويت را ندارند.به عبارت ديگر محدوده يا گاموت رنگي مدل CMYK از محدوده رنگي مدل RGB کوچکتر بوده و محدوده رنگي مدل RGB از محدوده رنگي تمام رنگهاي قابل رويت کوچکتر است.





:: بازدید از این مطلب : 360
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 فروردين 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: