چهار نکته امنیتی در برقراری ارتباطات وایرلس
نوشته شده توسط : پویا عماد

 

 
امروزه استفاده از ارتباطات وایرلس بشدت گسترش یافته است و بسیاری از کاربران چه در منازل خود و چه در شرکت ها و سازمان های بزرگ از بستر وایرلس برای انتقال دیتا خود استفاده می کنند. از طرفی نیز تعداد دستگاه هایی که استاندارد وایرلس را پشتیبانی می کنند اعم از لپ تاپ و موبایل نیز افزایش یافته است.بنابراین با افزایش روز افزون کاربران احتمال اینکه افراد و اشخاصی باشند که بخواهند از این بستر به سود خود استفاده کرده و اقدام به هک و یا شنود اطلاعات در این نوع ارتباط نمایند نیز به موازات آن زیاد شده است. 
 
 
 
حال اگر کاربران و کارشناسان شبکه با راه حل های امن کردن بستر وایرلس آشناییت داشته باشند و نکات ریز و در عین حال پر اهمیت را در شبکه خود رعایت نمایند می توانند احتمال سوءاستفاده هکران را تا حدود زیادی کاهش دهند. 
 
 
 
در این مقاله می خواهیم چند نکته امنیتی در ارتباطات وایرلس را برروی روترهای میکروتیک آموزش دهیم. 
 
 
 
ایجاد Security Profile برروی روترهای Access Point
یکی از اولین و اصلی ترین نکته در امنیت رادیوهایAP ایجاد کلیدهای امنیتی جهت اتصال کلاینت ها به روتر می باشد یا به عبارتی قبل از گرفتن هرگونه سرویسی توسط روتر اهراز هویت گردد. برای این کار باید در رادیو یک Security Profile ایجاد کنید. جهت کسب اطلاعات از نحوه ایجاد پروفایل لطفا به مقاله "چگونه میکروتیک را در حالت اکسس پوینت تنظیم نماییم؟" مراجعه فرمایید. 
 
 
 
مخفی کردن SSID
یکی دیگر از روش های افزایش امنیت در Access Point جلوگیری از نمایش SSID می باشد. باید در نظر داشته باشید که نمایش SSID احتمال اینکه افرادی بخواهد به AP شما وصل شوند و از سرویس آن استفاده کنند را افزایش می دهد و این احتمال در صورتی که شما از پسورد های پچیده استفاده نکرده باشید افزایش می یابد.برای این کار کافیست در میزکار میکروتیک برروی Wireless کلیک نمایید و در صفحه باز شده برروی Wlan ی که به عنوان AP می باشد دابل کلیک کرده تا صفحه تنظیمات آن باز شود، تیک کادر Hide SSID را بزنید.
 
 
 
حال اگر برروی کامپیوتر خود SSID را جستجو کنید در لیست آن نمایش داده نخواهد شد.
 
 
 
 
ایزوله کردن Stationها از یکدیگر
از روش های دیگر امنیتی در لینک های Point to Multipoint این امر می باشد که دسترسی Station ها بیکدیگر را ببندید. این امر برای مواقعی که بخواهید شبکه ی داخلی هر Station را از یکدیگر ایزوله کنید و یا به هر کدام سرویس جداگانه ای بدهید بطوری که Station ها با هم در ارتباط نباشند بسیار مناسب می باشد.فرض کنید شما یک شبکه وایرلس با ساختار زیر ایجاد کرده اید. 
 
 
 
 
در حالت کلی وقتی تنظیمات را به درستی برروی روترهای خود اعمال کنید کلیه شبکه های داخلی با یکدیگر در ارتباط می باشند.بطور مثال سیستم C2 براحتی با سیستم C3 (به شکل بالا مراجعه شود) ارتباط دارد. برای اینکه شبکه از هم ایزوله شوند در روتر AP به مسیر Wireless رفته و برروی wlan مورد نظر کلیک کنید در صفحه تنظیمات تیک گزینه Default Forward را بردارید و سپس برروی Ok کلیک کنید. 
 
 
حال اگر به تب Registration مراجعه کنید ارتباط Station ها با AP برقرار است.
 
 
 
ولی شبکه داخلی هر Station دیگر با یکدیگر ارتباط ندارند. اگر بطور مثال از روی سیستم C3، سیستم C2 را ping کنید همانطور که در عکس ملاحظه می کنید ارتباط برقرار نیست. 

 
 

MAC Filtering برروی رادیوها



از روش های افزایش امنیت در لینک های وایرلس می توان به Default Authenticate اشاره کرد. در این روش می توان به دو صورت عملکرد :ایجاد امنیت برروی Access Point: اگر شما شبکه وایرلسی راه اندازی کرده باشید احتمال اینکه یک کاربر با داشتن SSID و پسورد، AP شما را هک کرده و سپس به آن متصل شود و از سرویس های آن به سود خود استفاده کند قابل پیش بینی می باشد. برای جلوگیری از بروز این گونه موارد باید برروی AP دسترسی Station های مورد نظر را باز بگذارید و مابقی Station ها تازمانی که در AP تعریف نشده اند نتوانند به آن وصل شوند. برای اینکار مراحل زیر را برروی رادیوی AP انجام دهید:1. در میزکار Winbox برروی Wireless کلیک کنید در پنجره باز شده تب Registration را کلیک کنید. لیست Stationهایی که به AP متصل می باشند، نشان داده می شود.2. حال اگر بخواهید Station های خاصی، به AP شما متصل شود برروی Station مورد نظر کلیک راست کرده و گزینه Copy to Access List را انتخاب کنید. 



 
 

3. به تب Access List رفته و در آنجا مشخصات Station های مجاز را مشاهده می کنید. 


4. تب Interfaces را باز کرده برروی wlan کلیک کنید تا صفحه تنظیمات آن باز شود. تیک Default Authenticate را بردارید. سپس برروی OK کلیک کنید. 


5. اگر به تب Registration مراجعه کنید در صفحه فقط مشخصات Station های مجاز را نمایش می دهد و مابقی Station امکان اتصال به AP را نخواهند داشت. 


 
ایجاد امنیت برروی Station: از آنجا که ارتباطات وایرلس به سرعت رو به افزایش است، احتمال اینکه هکری بخواهد با هدف و نیت، رادیوی Station شما را به سمت AP خود هدایت کند و از آن سوء استفاده نماید وجود دارد و یا در مواقعی که بخواهید جهت امنیت و اطمینان از اینکه رادیوی Station به AP مورد نظر شما متصل است باید مراحل زیر را برروی آن انجام دهید:
 
  1. در میز کار میکروتیک برروی Wireless کلیک کرده در پنجره باز شده به تب Registration رفته برروی AP نمایش داده شده در لیست کلیک راست کرده گزینه Copy to Connect List را انتخاب کنید.
 
 

2. اگر تب Connect List را باز کنید مشخصات AP را مشاهده می کند.

 
3. در رادیوی AP برروی Wireless کلیک کرده و تنظیمات wlan مورد نظر را باز کنید. در صفحه تنظیمات تیک Default Authenticate را بردارید و سپس برروی OK کلیک کنید.



 
 

حال اگر یک AP دیگری با همان SSID و پسورد در شبکه اضافه شود، رادیوی Station حتی اگر AP اولی به هر دلیلی قطع شود به AP دوم متصل نخواهد شد.

 
 

نکته: توجه داشته باشید برای افزایش امنیت در لینک های وایرلس توصیه می شود از مواردی که در بالا ذکر شد به صورت ترکیبی استفاده شود. 



:: بازدید از این مطلب : 326
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 6 ارديبهشت 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: