یک لوگوی خوب چگونه است؟
نوشته شده توسط : پویا عماد
در دنیای امروز ماطراحی لوگو ها نقش بسیار مهمی برای هویت بخشی به یک مجموعه ایفا می کند . خواه مجموعه شما اقتصادی ، فرهنگی یا خدماتی باشد ؛ این لوگوی شماست که شما را به بقیه معرفی می کند. چگونه می توان یک لوگوی خوب را از یک لوگوی بد تمیز و تشخیص داد ؟
لوگو یک شناخت سریع ، الهام بلادرنگ ، ایجاد حس صداقت و اعتماد است و در عین حال می تواند برعکس همه این ها هم باشد . لوگو معرف شرکت و تجارت شما و یا خدمتی است که ارائه می دهید . معمولا لوگوها از نوشتار ، فرم ، رنگ و حجم تشکیل می شوند .
لوگوی خوب عبارت است از یک لوگوی ممتاز ، اختصاصی ، کاربردی و در عین حال ساده . پنج ویژگی اصلی را می توان برای یک لوگوی خوب نام برد :


  1. سادگی
  2. ماندگاری در ذهن
  3. قدیمی نشدن به مرور زمان
  4. همه منظوره بودن
  5. مرتبط بودن


سادگی

لوگوی گروه شرکت های آواژنگ - لوگوی شرکت فراسو
طراحی ساده لوگو باعث می شود سریع تر و بهتر از سایر لوگوها بازشناخته شود . سادگی در طراحی لوگو به ماندگاری لوگو در ذهن کمک می کند . لوگو را تازه نگه می دارد و کمک می کند “مرور زمان” از تاثیر گذاری اش نکاهد .
همچنین سادگی طراحی لوگو به ما کمک می کند تا بتوانیم از لوگو به صورت همه منظوره استفاده کنیم . به این مفهوم که لوگو در انواع نیازمدی ها مانند انواع چاپ و اشکال هندسی شکل واحد خود را حفظ می کند .
ماندگاری در ذهن


لوگوی بیمه آسیا و روزنامه کیهان

همواره در پی سادگی ، ماندگاری در ذهن خواهد آمد . هدف از طراحی لوگو ، ماندگاری هویت مجموعه ما ، در ذهن مخاطبان هدف ماست . چنانچه لوگو نتواند در ذهن مخاطبان بنشیند ، هیچ کمکی به ما در ایجاد یک هویت موفق نخواهد کرد .
قدیمی نشدن به مرور زمان


لوگوی شرکت زمزم و لوگوی شرکت کوکاکولا
یک لوگوی موثر نباید تاریخ مصرف داشته باشد . لوگو باید بتواند برای ده ها سال تازگی خود را حفظ کند . چنانچه به تاریخچه طراحی لوگو رجوع کنید ، خواهید دید که انواع لوگوها در طی سالیان بارها تغییر کرده اند . اگر تغییرات در لوگو اساسی باشد ، آن لوگو ، یک لوگوی ناموفق است .
نمونه موفقی از این دست طراحی لوگو مربوط به شرکت کوکاکولا است . در صورتی که نمودار تغییرات این لوگو را با شرکت رقیبش پپسی مقایسه کنیم ، بهتر به این مورد پی می بریم .
تاریخچه طراحی لوگو در دو شرکت پپسی و کوکاکولا


همه منظوره بودن


لوگوی شرکت تالیا و WWF national organizations
یک لوگو خوب باید بتواند در موارد کاربردی گوناگون استفاده شود . در گام نخست حتما باید یک لوگوی برداری باشد .لوگو باید بتواند در تمامی سایز ها از بسیار بزرگ تا سایز عادی کیفیت خود را حفظ کند . همچنین لوگو در حالت های عمودی و افقی باید کارآمد باشد .
مرتبط بودن


لوگوی شرکت قطار شهری ایران ( مترو) و شرکت لبنیاتی روزانه
بهتر است در برخی از موارد محدود لوگو با فعالیت شرکت همسو و مرتبط باشد . به عنوان مثال اگر شما قرار است برای یک اسباب بازی فروشی لوگو طراحی کنید ، بهتر است از فونت و رنگ های کودکان بهره ببرید . مرتبط بودن لوگو با حرکتی که شما دنبال می کنید ، به هویت مطلوب تر کمک بسیاری می کند .
البته در مواردی لوگو نیازنیست که با فعالیت شرکت شما ارتباط مستقیم داشته باشد ، لوگوی یک شرکت اتومبیل سازی لزوما نیازی نیست که یک ماشین باشد و یا یک شرکت کامپیوتری نیازی نیست در لوگوی خود از کامپیوتر استفاده کند .
اگر به لوگوی نوکیا نگاهی کنید ، اثری از موبایل نخواهید یافت . در این موارد لوگو تنها به وجه تمایز شرکت ها کمک می کند و معرف کار شرکت نیست . اگر به ۵۰ برند برتر جهان نگاهی داشته باشید در ۹۴ درصد آنها لوگو ، نشانگر فعالیت شرکت نیست .
اخبار برندها
منبع: طراحی لوگو،طراحی کاتالوگ ، چاپ سربرگ ، طراحی آرم ، طراحی سایت




:: بازدید از این مطلب : 427
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 شهريور 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: