بسته بندي فعال در صنايع غذايي
نوشته شده توسط : پویا عماد

بسته بندي فعال يکي از مفاهيم نوين دربسته بندي مواد غذايي است که درپاسخ به تغييرات مداوم در نيازهاي مصرف کنند گان به بازار فروش عرضه شده است. بسته بندي فعال شرايط جو بسته را به گونه مطلوبي تغيير مي دهد که موجب افزايش عمر نگهداري ماده غذايي گردد. برخلاف بسته بندي قديمي که بر اساس آن کيفيت نگهداري فرآورده بايد به گونه اي حفظ گردد که حداقل بر هم کنش بين فرآورده و بسته صورت گيرد بر اساس پيشرفتهاي جديد به عمل آمده در دهه هاي اخير در صنايع بسته بندي بر هم کنش بين بسته بندي و فرآورده سودمند به حساب مي آيد.
بسته بندي تغيير يافته فعال طي 25 سال اخير به ويژه در آمريکا و ژاپن به منظور نگهداري مواد غذايي مورد استفاده قرار گرفته است و کاربرد انواع گوناگون اين نوع بسته بندي روز به روز در حال گسترش است. اين نوع بسته در انواع مختلفي توليد شده است مانند انواعي که داراي افزودنيهايي به منظور حفظ تازگي محصول است که مي توانند کاربردهاي متعددي داشته و در مقايسه با بسته بندي قديمي در نگهداري ماده غذايي موثر است. مواد يا عوامل فعال به طور مستقيم يا غيرمستقيم در تماس با مواد غذايي مي باشند. ترکيبات فعال شامل جاذب هاي اکسيژن، دي اکسيد کربن، رطوبت، اتيلن، عوامل آزاد کننده اتانل، مواد طعم دهنده و عوامل ضد ميکروب مي باشد. انواع با توانايي تغيير ويژگيهاي فيزيکي مانند بسته هاي خود گرم يا سرد شونده (
self-heating/cooling) هم نوعي بسته فعال در نظر گرفته مي شوند. بسته بندي فعال در مورد انواع گوناگون از مواد غذايي مانند، نان، کيک، شيريني، پيتزا، خمير تازه، پ نير، گوشت و فرآورده هاي آن و ميوه جات مورد استفاده قرار گرفته است.





:: بازدید از این مطلب : 358
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 خرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: