تاریخچه پیدایش لوگو و ویژگی های آن
نوشته شده توسط : پویا عماد


لوگو یا آرم نمادی است برای بیان کردن یک جمله یا القا نمودن یک مفهوم. لوگو معرف و شناسه هر برند است، بنابراین شکل ظاهری آن اهمیت زیادی دارد. لوگو طرح قابل درکی برای معرفی خدمات و محصولات است.  به علاوه ویژگی‌های سازمان‌ها را شرح می‌دهد و همیشه به منظور شناسایی و هویت بخشی یک شرکت و محصول تولید شده توسط آن شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

گاهی اوقات طراحی لوگو شرکت‌ها، بسیار پیچیده و مبهم است و در عوض مواردی وجود دارند که لوگوی آنها بسیار ساده و درعین‌فاقد جذابیت است.
برای ساختن لوگو از حروف یا قلم‌ها در سبک‌های خاص استفاده می‌کنند که این حروف یا قلم‌ها به شکلی خاص اما خوانا چیده شده‌اند. شکل، رنگ، سبک حروف و مواردی از این قبیل باید حتماً متفاوت از سایر علایم مشابه باشد.

لوگو یکی از تخصص‌های رایج و خیلی خاص در حوزه طراحی گرافیکی بوده و تاریخچه طراحی لوگو به زمان‌های خیلی قدیمی بازمی‌گردد، به دورانی که اجداد اولیه ما انسان‌ها برای انتقال مفاهیمی مانند اطلاعات مربوط به شکار در یک مکان، علامت‌هایی را روی دیوار غارها یا سنگ‌ها رسم می‌کردند و هر جا که آن علامت به چشم می‌خورد، مفهوم واحد و یکسانی را به مخاطب انتقال می‌داد.

به واسطه همین تحولات مربوط به ترسیم علایم و شکل‌ها بر روی سنگ‌ها و غارها بود که حروف و به دنبال آن خط ابداع شد.
در دنیای امروز ما لوگوها نقش تعیین‌کننده‌ای در زمینه هویت بخشی به یک شرکت بر عهده دارند.  این لوگوی شرکتتان است که شما را به سایرین معرفی می‌کند. استفاده از یک لوگوی حرفه‌ای برای شرکتی که در زمینه تجارت فعالیت دارد یا محصولی را عرضه می‌کند، نیاز ضروری است، به‌خصوص اگر بخواهید از اینترنت برای گسترش کسب‌وکار خودتان استفاده کنید.


تاریخچه پیدایش لوگو  و ویژگی های آن 



تاریخچه پیدایش لوگو
 و طراحی آن به یونان باستان باز می‌گردد. “لوگو” از “logos” مشتق شده، که کلمه ای یونانی است و به معنای “کلمه” است. واژه لوگو یعنی نام، نشانه و یا یک علامت تجاری که به منظور ساده‌سازی تشخیص یک شرکت ، طراحی شده است. استفاده از لوگو به عنوان علامت تجاری، از زمانی که مردم به تجارت و بازرگانی می‌پرداختند رواج یافته است.
در دوران قرون وسطا تاجرها و صنعت‌کاران برای مشخص نمودن محصولات و اجناس خود از نشانه‌ها و علایمی استفاده می‌کردند. چاپگران در اواخر قرن نوزدهم میلادی بر روی تمامی نقش‌هایی که چاپ می‌کردند، نمادهایی را به شکل حرف یا امضا چاپ می‌کردند که معرف تجارت و شغل آنها بود. 
در ابتدای قرن بیستم نیز دامپروران آمریکایی برای مشخص کردن و متمایز کردن مالکیت دام‌های خود نشانه‌های انحصاری را به کار می‌بردند. در اوایل قرن بیستم بود که لوگو به این شکلی که امروزه می‌شناسیم ابداع شد و دقیقاً در همین دوران بود که لوگوها و هویت شرکت‌ها به تدریج تبدیل به نام تجاری انها شدند.
 روش‌ها و اختراعات گوناگونی در پیشرفت لوگو تاثیر گذار بوده‌اند. درست مثل انقلاب صنعتی در قرن هجدهم و نوزدهم که باعث شد غرب از جامعه‌ای کشاورزی، به جامعه‌ای صنعتی حرکت کند، عکاسی و لیتوگرافی نیز صنعت تبلیغات را با تایپوگرافی پیوند داد و این حوزه را دگرگون کرد. از دهه 1950 به بعد بود که لوگوهایی به سبک مدرنیسم، در تبلیغات گسترده تلویزیونی، موفق ظاهر شدند و پیشرفت در صنعت چاپ و دستگاه‌های دیجیتالی، بر توسعه و موفقیت آنها افزود.

نگاهی اجمالی به تکامل تاریخی لوگو

قبل از 1800 میلادی : لوگو به عنوان یک مارک یا سمبل مخصوص استفاده می شد.
سالهای 1800-1900میلادی : در این سالها لوگوها از نظر شکل و اندازه تغییر کردند و کمی پیچیده شدند.
سالهای 1930-1900 میلادی: لوگوی شرکتها و سازمانها تبدیل به نام تجاری شدند.
سالهای 1980- 1930 میلادی: طراحی گرافیکی ، پا به صنعت لوگوسازی گذاشت.
از سال 1980 میلادی تا کنون: لوگوهای مدرن ومختص برندینگ دراین سالها مرسوم شده است.

مشخصات لوگوی خوب

لوگوی خوب یعنی یک لوگوی برتر، خاص، کاربردی و درعین‌حال ساده. 

برخی از ویژگی‌های مهم یک لوگوی خوب عبارت‌اند از :



تاریخچه پیدایش لوگو  و ویژگی های آن

 

1- ماندگاری در ذهن

نکته اصلی در طراحی یک لوگو به رسمیت شناختن و معرفی یک برند است. خوب چگونه این هدف را محقق می‌کنید؟ 
این موضوع از موردی به مورد دیگر متفاوت است، اما هدف از طراحی یک لوگو آن است که میانگین افراد یک جامعه آن برند را به خاطر بسپارند . هر چه لوگو ساده‌تر باشد تشخیص آن راحت‌تر است. مثلاً، لوگوی Nike یکی از ساده‌ترین لوگوهای دنیا است که درعین‌حال به راحتی می‌توان آنرا تشخیص داد.

2- مرتبط بودن

بهتر است در برخی موارد خاص لوگو با فعالیت شرکت مرتبط باشد. مرتبط بودن آرم با هدفی که شرکت شما دنبال می‌کند، به هرچه بهتر شناخته شدن شرکتتان کمک می‌کند . البته در برخی موارد لزومی ندارد که لوگو که با فعالیت شرکت ارتباط مستقیم داشته باشد. مثال بارز آن نوکیا است که در لوگوی آن هیچ اثری از موبایل دیده نمی شود.

3- به رسمیت شناختن

از این نوع لوگوها می‌توان لوگوی Coca-Cola, Pepsi, McDonald's و Nike را مثال زد. با یک نگاه کوتاه به این لوگوها بلافاصله انها را می‌شناسید.

برای طراحی آرم و یا بروز رسانی آن با آرمکده مشورت کنید.77409980

منبع:تاریخچه پیدایش لوگو و ویژگی های آن





:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 خرداد 1394 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: